zondag 26 april 2015


Week van de teek 13-19 april!


Onderschat dit kleine beestje niet.....
Of je nu als mountainbiker in het groen komt of als recreant van de natuur geniet, je doet er goed aan om aandacht te besteden aan teken en tekenbeten en aan de mogelijke gevolgen van de ziekte van Lyme. Hoe sneller de teek verwijderd word des te kleiner de kans op besmetting met de Borrelia bacterie.
Controleer je zelf dus goed als je van de fiets af komt en als je een teek op je lichaam hebt verwijder hem dan snel want dan beperk je het besmettingsgevaar.
Mocht je meer willen weten over tekenbeten, hoe je het beste teken kunt verwijderen of de over ziekte van Lyme dan is de site van tekenrader.nl een goede site waar je alle informatie terug kunt vinden of bekijk het onderstaande filmpje.

www.youtube.com/watch?v=MveB_UYn8cY&feature=youtu.be

Je kunt ook je vragen mailen naar wilko@popcycle.nl 

woensdag 1 april 2015


Hooikoorts en buiten sporten


Volgens het weerbericht zijn de vooruitzichten op een rustiger en eindelijk iets warmer weer gunstig.
Maar op het moment dat de wind iets gaat liggen en de temperatuur omhoog gaat zullen alle bloemetjes en bomen flink wat pollen de lucht in sturen. Als je gevoelig bent voor hooikoorts en je bent de komende tijd van plan om wat kilometers wegtrappen is de kans zeer groot dat je hiervan last gaat krijgen.
Op de afbeelding staan een aantal handige tips maar daarnaast kun je nog meer tips tav hooikoorts vinden op www.sportzorg.nl/chronische-aandoeningen/hooikoorts 

donderdag 5 februari 2015


Wat te doen bij griep of verkoudheid


Volgens het NIVEL houdt het griepvirus aardig huis in Nederland zoals op het grafiekje te zien is. Dit is een lastige tijd om net zo'n griepje op te pikken als je in een belangrijke fase van je trainingsschema zit of als je van het weekend een belangrijke wedstrijd of tocht in de agenda hebt staan.
Maar wanneer spreken we nu van een griep en wanneer van verkoudheid en wat moet ik dan als sporten niet doen?
We spreken van een griep als je plotseling ziek word met koorts hoger dan 38° en je ervaart spierpijn, koude rillingen en voelt je echt ziek.
In dit geval mag je echt niet sporten want dit kan nogal wat problemen opleveren voor mn het hart. De stelregel is dat wanneer je 4 dagen koorts hebt gehad na 8 koortsvrije dagen de training weer rustig mag hervatten.
In het geval van een verkoudheid is dit wat lastiger want een aantal symptomen lijken wat op de griep. Een uitkomst kan dan de "Nek-check" zijn. Zijn de ziekteverschijnselen uitsluitend boven de nek gelokaliseerd (zoals neusverkoudheid, oorpijn, keelpijn en geen koorts), dan is sporten toegestaan. De eerste 2-3 dagen dan wel op een lager pitje.
Indien de ziekteverschijnselen (ook) onder de nek gelokaliseerd zijn, zoals hoesten, kortademigheid, koorts (meer dan 38 graden), spierpijn in armen en benen e.d., dan is het advies om niet te sporten.
Het idee om toch te gaan sporten “om de ziekte er uit te zweten” is een onzinnig fabeltje en kan dus grote gevolgen hebben.
De twee gouden regels:
Regel 1: Bij koorts, spierpijn en een verhoogde hartslag in rust wordt sporten afgeraden.
Tip: Als je je ziek of grieperig voelt, is het dus verstandig om de temperatuur te meten. Meet deze temperatuur altijd vóór het nemen van temperatuurverlagende of pijnstillende middelen zoals aspirine en paracetamol.
Regel 2: Pas je training ook aan als je je minder goed voelt dan verwacht of gewenst.
Zonder temperatuursverhoging mag er in principe doorgetraind worden. Het kan echter verstandig zijn om toch wat rustiger en niet te intensief te trainen.

Wil je hier meer over weten kun je dit terug lezen op http://www.sportzorg.nl/nieuws/sporten-en-griep-levensgevaarlijk of heb je vragen dan kun je mailen naar wilko@popcycle.nl. 

www.sportzorg.nl

maandag 30 juni 2014


VO2max


Bij langdurige inspanningen worden er vnl vetten door zuurstof verbrand, maar hoe meer zuurstof in het lichaam opgenomen kan worden des te meer energie er geproduceerd kan worden. Dit maximaal zuurstof opnamevermogen heet de VO2max.
Dit geeft aan hoeveel zuurstof het lichaam via de longen kan opnemen uit de lucht en via het bloed naar de spieren kan brengen om daar energie op te wekken. Hoe beter dit opname vermogen is hoe langer we de activiteit kunnen volhouden, dit noemen we ook wel het aerobe uithoudingsvermogen. Zowel de kwaliteit als de werking van het hart, de longen, de spieren en het bloed is bepalend voor de waarde van de VO2max
Hierbij is het niet alleen belangrijk hoeveel zuurstof er opgenomen kan worden maar ook hoe efficiënt deze zuurstof gebruikt kan worden.
In de spieren liggen cellen (mitochondriën) die de vetten met behulp van zuurstof omzetten in energie. Door lange duurtrainingen op een niet te hoge intensiteit kun je het aantal werkbare mitochondriën laten toenemen en door intensieve interval trainingen kun je de efficiëntie van de mitochondriën verbeteren en dus je VO2max laten stijgen.
Er zijn aanwijzingen dat dit effect al binnen een paar dagen optreed (http://www.topsporttopics.nl/kennisbank/aard-van-de-aerobe-adaptatie-afhankelijk-van-type-training?fromOverview=1) maar des te langer de trainingsperiode in maanden of zelfs jaren des te beter dit systeem zal zijn.
Kanttekening is daarbij wel dat hoewel de VO2max zeer trainbaar is deze genetisch is bepaald en leeftijdsafhankelijk is. Tot je 20ste levensjaar zal de top van de VO2max stijgen en daarna zal deze tot ongeveer het 40ste levensjaar stabiel blijven. Bij regelmatig trainen kun je een goede VO2max behouden tot ongeveer de leeftijd van 50 jaar.
De VO2max is te testen waarmee dan een indicatie gegeven kan worden of deze door de juiste training nog te verbeteren is.

Wil je dit laten testen of wil je meer informatie hierover dan kun je mailen naar wilko@popcycle.nl 

maandag 30 juni 2014


Teken


De natuur bloeit en groeit op dit moment op volle kracht wat vooral goed te zien is als je gaat mountainbiken op het parcours van Spaarnwoude of Geestmerambacht.
In deze groene zee van planten en struiken huist de teek. De teek is een geleedpotige en lijken op kleine platte spinnetjes en behoren tot de groep van de spinachtige.
Na zelf al 2x gebeten te zijn tijdens het mountainbiken wil ik met jullie graag wat informatie delen over teken.
Op het moment dat er een dier of mountainbiker langs het struikgewas komt waar de teek zit zal deze zich proberen vast te hechten op huid of in de vacht. Meestal gaat de teek dan op zoek naar een warme plek zoals oksels, knieën of andere huidplooien waar hij zich zal vastbijten en volzuigen met bloed.
In het speeksel van de teek kan de Borrelia bacterie zitten die weer kan leiden tot de ziekte van Lyme. Het meest voorkomende signaal van de ziekte van Lyme is een rode ringvormige vlek op de plaats waar de teek heeft gebeten. De vlek verschijnt meestal na enkele dagen tot twee weken na de tekenbeet, maar soms ook pas na enkele maanden.
Hoe sneller de teek verwijderd word des te kleiner de kans op besmetting met de Borrelia bacterie.
Controleer je zelf dus goed als je van de fiets af komt en als je een teek op je lichaam hebt verwijder hem dan snel want dan beperk je het besmettingsgevaar. Dit kun je het beste doen met een speciale tekenpen of puntige pincet waarbij je de teek bij het hoofd dicht op de huid moet beetpakken en zonder te draaien er af trekt. Gebruik geen alcohol, zeep of andere middeltjes omdat er dan schadelijk speeksel of delen van de teek kunnen achterblijven.
Mocht je meer willen weten over tekenbeten of de ziekte van Lyme is de site van tekenrader.nl een goede site waar je alle informatie terug kunt vinden. 

www.tekenradar.nl/

dinsdag 25 maart 2014


Voeding tijdens het fietsen


Als je een paar uur gaat mountainbiken verbrand je een hoop energie. Om te voorkomen dat je de beruchte man met de hamer tegenkomt en scherp blijft tijdens de afdalingen moet je rekening houden met een aantal zaken.
Het lichaam is instaat om tijdens het bewegen een aantal verschillende soorten brandstof aan te spreken, om het simpel te houden zullen we ons in dit stuk beperken tot 1 daarvan.
Als je een paar uur achter elkaar op een redelijk tempo probeert te mountainbiken zul vnl koolhydraten (glycogeen) verbranden en om die man met de hamer te ontwijken zul je deze koolhydraten aan moeten vullen. In het lichaam is een voorraad glycogeen aanwezig maar hiermee houd je het ongeveer 1 á 1,5 uur vol dus zul je deze aan moeten vullen ivv koolhydraten. Je lichaam is instaat om tussen de 60-80gr koolhydraten per uur op te nemen. Voor het proces om deze energie vrij te maken is water nodig en daarvan heb je minimaal 750ml nodig om dit proces en een aantal andere zaken goed te kunnen laten verlopen. Dus ook als je maar een 1 á 1,5 uur gaat fietsen en als het koud is moet je genoeg drinken! Als het warm is zul je een grotere hoeveelheid moeten drinken maar meer dan 1 liter per uur kan je maag meestal niet verwerken als je aan het sporten bent. Je bidon vullen met een isotone sportdrank werkt het beste want die word door de samenstelling beter door het lichaam opgenomen
Als je tijdens het fietsen het liefst vast voedsel eet neem dan iets wat niet te vet is want dit belemmerd weer de opname van de koolhydraten. Ontbijtkoek en rozijnen zijn qua samenstelling erg gunstig maar in de vaak gebruikte mueslirepen zit veel vet. Neem je onder het fietsen een energiegel zul je ook gewoon de bovenstaande hoeveelheid moeten drinken.
Ook is er de laatste tijd veel onderzoek gedaan naar de effecten van eiwitinname tijdens duursporten. Het blijkt dat als er een verhouding van 4:1 aanwezig is tussen koolhydraten en eiwitten dit voor de verbranding van koolhydraten en schade aan de spieren gunstig is.(http://sport.infonu.nl/overige-sport/36829-belang-van-eiwitten-in-sportdranken-duursporters.htm). Als je optimaal wilt presteren loont het wel om rond te kijken welke drank het beste bij je past want smaak en hoe je maag reageert op drank en voedsel is wel heel persoonlijk.
Ook als je met je tocht of training klaar bent zul je eigenlijk direct moeten beginnen met het aanvullen van je energievoorraad zodat je optimaal zult herstellen.
Het blijkt overigens dat halfvolle chocomel hier ook een goede voor is vanwege de juiste 4:1 verhouding!

Succes

Mocht je meer info willen hebben over dit onderwerp kun je mailen naar wilko@popcycle.nl 

zondag 16 februari 2014


Tintelende vingers


We hebben ze allemaal wel eens gezien, mountainbikers die tijdens het rijden flink met hun handen zitten te schudden of misschien heb je er zelf wel eens last van.
Grote kans dat tintelende vingers de reden van het schudden is maar hoe komt dat en nog belangrijker is natuurlijk hoe voorkom je dat je hier last van krijgt.
Zoals te zien op de plaatjes loopt er 1 zenuw in het midden van de pols naar de duim en eerste 2 vingers. Langs een botje, die te voelen is aan de pink zijde van de pols, loopt een 2e zenuw die naar de ringvinger en de pink loopt.
Op het moment dat een zenuw afgeklemd wordt zal deze meestal vanaf het punt waar dit gebeurd tinteling gaan geven. Als de afklemming langdurig is kan dit ook gevoelloosheid en krachtsverlies veroorzaken. In een enkel geval kan het gebeuren dat er niet alleen tintelingen in de hand aanwezig maar ook in de arm. Op dat moment wordt er een zenuw afgeklemd vanuit de nek wat te maken kan hebben met je zithouding zoals in het vorige artikel te lezen was.
Wat vaak tijdens het fietsen gebeurd is dat de druk op de zenuw door te veel gewicht op de handen icm het uitrekken van de zenuw de aanleiding van deze klacht is. Trilling kan ook een oorzaak zijn maar door de vering van de voorvork zal dit effect meestal minimaal zijn.
Om te voorkomen dat je last krijgt van dit fenomeen moet je er voor zorgen dat je pols recht blijft. Op het moment dat de handrug meer richting de onderarm doorknikt komt er rek op de zenuwbaan en kunnen er dus meer tintelingen ontstaan.
Zorg voor goede handschoenen met polstermateriaal op de steunpunten en voor goede handvatten. Er zijn zelfs ergonomisch gevormde handvatten op de markt die uitkomst kunnen bieden.
Daarnaast is het de moeite waard om naar de instelling van je fiets te kijken.
Zorg dat de remmen goed zijn afgesteld zodat je pols recht blijft tijdens het remmen. Kijk of het zadel niet te veel voorover gekanteld is of naar achteren staat. Of misschien hang je teveel naar voren omdat de lengte of hoek van je stuurpen niet bij je past.
Mocht je er ondanks deze adviezen er niet uitkomen en klachten houden kun ons altijd een berichtje naar ons sturen. We kijken graag samen met je naar de instelling van je fiets om te komen tot een optimale zithouding. Daarnaast kunnen we ook je hand, pols en nek beoordelen of daar een probleem zit met eventuele op maat passende adviezen en oefeningen.

Mocht je meer info willen hebben over dit onderwerp kun je mailen naar wilko@pocycle.nl

Succes en veel pijnvrije kilometers! 

maandag 9 december 2013


Nekklachten


Pijnklachten rond de nek is een veel gehoorde klacht in het mountainbiken, zeker als de kilometers gaan oplopen.
Het hoofd weegt 5 tot 7 kg en hoe verder het hoofd buiten het verticale vlak word gehouden des te meer deze kilo's zich in de nekspieren laten gelden.
De duur van de mountainbike activiteit, de positie van het hoofd en in welke houding de nek gehouden wordt is dan bepalend in welke mate deze spieren zullen gaan tegen stribbelen.
Als je goed om je heen kijkt zul je zien dat veel mountainbikers vanaf de lage rug t/m de nek in een halve hoepel voorovergebogen zitten. Omdat je graag wilt zien waar je naar toe gaat zul je het hoofd moeten oprichtten waardoor er een diepe knik in de nek zal ontstaan. Hierdoor zal er nog meer spanning rond de nekspieren optreden en kunnen er klachten aan de wervels ontstaan.
Om dit te corrigeren zal je onderin de rug moeten beginnen om je houding aan te passen. Als je de lage rug opstrekt (licht hol) creëer je ruimte en ontspanning om de wervels tussen de schouderbladen ook makkelijker te kunnen opstrekken. Dit creëert dan ook weer de zelfde ruimte om je nek minder hol te kunnen houden. Dit houdt in dat je de kin licht moet intrekken en ongeveer 10-20 meter voor je uit kijkt. Als laatste moet je er om denken om de schouders zo ontspannen mogelijk laag te houden, de schouderbladen licht naar elkaar toe trekken en je ellebogen niet te veel naar buiten laten wijzen. Probeer dit in de praktijk zo goed als mogelijk toe te passen voor het beste resultaat maar daarbij ben je afhankelijk van je eigen corrigerende vermogen. Dit kun je trainen met de corestability oefeningen die een vorig blog besproken zijn. Daarnaast ben je afhankelijk van de bouw van je fiets en je rijstijl.
Het zadel is 1 van de onderdelen waar je naar zou kunnen kijken. Als je moeite met het opstrekken van de lage rug hebt zou je het zadel iets voorover kunnen zetten. Hierdoor gaat het strekken in de lage rug iets makkelijker en komt er ook minder druk op de edele delen wat ook een prettige bijkomstigheid is. Zet het zadel niet te veel voorover want anders heb je wellicht het gevoel dat je van je zadel glijdt en meer druk op de bovenbenen krijgt. De lengte en hoek van de stem (onderdeel tussen de stuurpen en stuur) kan er voor zorgen dat je rechter op gaat zitten en minder druk op de armen en nek hebt.
Zorg er daarnaast voor dat als je een nieuwe fiets aanschaft wel de juiste frame maat kiest en de balhoofdhoek bij jouw rijstijl en wensen past.

Mocht je meer info willen hebben over dit onderwerp kun je mailen naar wilko@pocycle.nl

Succes en veel pijnvrije kilometers! 

zondag 24 november 2013


Banden keuze


Toevallig kwam ik dit artikel tegen, toen ik op zoek was naar banden voor de Storm Dirt jumpers en me afvroeg wat eigenlijk het verschil was tussen DH en XC banden (behalve de grote van de noppen). Het hele artikel vindt je in de link, maar hier alvast de conclusie:

"You can tweak these numbers however you like, but the fact is lighter, faster-rolling tires might not always be faster on the trail. At the very least, think about how you dress your rims. If you’re serious about optimizing your bike, run some experiments. Ride your favorite trails with a timer and a heart rate monitor or wattage meter, and find out which tires ride fastest." 

tinyurl.com/pcmsjoz

maandag 28 oktober 2013


Knieklachten


Het kniegewricht is een complex en kwetsbaar gewricht waarbij verschillende soorten klachten kunnen optreden. De meest voorkomende knieklachten tijdens het mountainbiken zijn klachten rond de knieschijf of aan de binnenzijde als gevolg van overbelasting. Deze overbelasting kan natuurlijk veroorzaakt worden de omvang en wijze waarop je traint maar meestal zit de oorzaak in een niet optimaal afgestelde fietshouding waardoor de knie teveel krachten in een kwetsbare positie te verwerken krijgt.
De knie is dusdanig gebouwd dat hij het best kracht kan zetten in een rechte lijn (zie foto), als je de knie van de voorzijde bekijkt. De rechte lijn moet lopen vanaf de voorzijde/ hoogste punt van het bekken (die je kan voelen in de zij-, voorkant van je buik) via het midden van je knie tot het midden van je voet. Als je in een "O" of "X" positie fietst loopt de knieschijf niet vrij en zullen de trekkrachten op de knieschijf ongunstig zijn. Daarnaast zal tijdens een "X" positie de band aan de binnen zijde van de knie meer belast worden. Soms is het nodig om je schoenplaatjes iets te verstellen in een zijwaartse positie.
Naast deze 1e lijn is het van belang dat ook de knie in de hoogste positie niet te ver naar voren komt. Als je een lijn van de punt van de schoen omhoog trekt mag de punt van de knie deze niet raken anders ontstaat er te veel frictie aan de achterzijde van de knieschijf.
Om deze laatste lijn goed te krijgen en niet te veel druk op de voorzijde van de knie te krijgen is het goed om een aantal zaken te bekijken.
Ga na of je niet te laag zit! Er zijn een hoop theorieën over de juiste zithoogte maar de meest praktische is om je zadel af te stellen met de hak op het onderste pedaal (op 6 uur positie) en het been moet dan een gestrekte positie innemen. Zorg ervoor dat je bekken horizontaal staat als je dit doet. Als je na het afstellen in deze positie dan schoenplaatje vast klikt moet de knie licht gebogen zijn.
Je kunt daarnaast het zadel iets naar achteren schuiven maar bedenk dan wel dat dit ook consequenties voor je zithouding heeft en meer spanning op de rug kan geven. Ook de lengte van je crank kan invloed hebben op het in stand houden van knieklachten.
Over de laatste 2 opmerking is nog veel te zeggen dus dit laten we nog op andere momenten de revue passeren.

Succes en veel pijnvrije kilometers!

Mocht je meer info willen hebben over dit onderwerp kun je mailen naar wilko@popcycle.nl 

zondag 8 september 2013


Core Stability


Core stability is een kreet die (gelukkig) ook steeds vaker in de wielerwereld te horen is en bij de echte wielerfanaten is dit al enige tijd een vast onderdeel van hun training.
Maar wat is nu eigenlijk core stability?
Op het moment dat je het been naar beneden uitduwt voor een pedaalslag, afzet tijdens rennen of bv schaatsen moet het bekken op zijn plaats blijven. Als je het bekken niet kan fixeren en deze verschuift zal er dus kracht verloren gaan in de richting waar het bekken naar toe verschuift. Op dat moment zal je dus minder effectief kracht in je afzet kunnen leggen en zul je dus minder hard gaan. Het 1e onderstaand linkje laat een mooi voorbeeld zien wat er met het bekken tijdens het fietsen gebeurd als je deze niet stabiliseert.
Om je bekken te stabiliseren moet je instaat zijn om een aantal spieren gedoseerd aan te kunnen spannen. Dit gaat vnl om de (schuine) buikspieren, de kleinere en dieper gelegen rug- en bilspieren. Niet alleen het vermogen om je bekken te stabiliseren maar ook het stabiliserend vermogen van je bovenlichaam en mn rond de schouderbladen en de armen is belangrijk.
Op het moment dat je het bekken en je bovenlichaam goed kan stabiliseren tijdens de core stability training zul je merken dat je niet alleen efficiënter gaat trappen maar ook meer controle over je fiets zult hebben tijden het rijden van technische routes.
In de 2e onderstaande link worden een aantal mooie voorbeelden van oefeningen gegeven die je makkelijk zelf thuis kunt gaan doen. Denk er daarbij altijd wel om dat je tijdens de oefeningen zo stabiel mogelijk probeert te blijven staan, je de rug niet te hol trekt en dat je de oefeningen rustig opbouwt.
Begin met 3x10 herhalingen die je op kunt bouwen naar 4x20 of 3x30 seconden vasthouden die je weer kunt opbouwen naar 4x2 minuten.

Veel plezier en succes!

Mocht meer informatie willen hebben over dit onderwerp kun je mailen naar
wilko@popcycle.nl

https://www.youtube.com/watch?v=Si98M-Sd7zg
https://www.youtube.com/watch?v=8yFtmkYcZEY 

zaterdag 17 augustus 2013


HIIT


De vakantie is weer zo goed als voorbij en waarschijnlijk voor de meeste van ons zal de mountainbike niet al te veel gebruikt zijn in deze periode. Het is dus weer tijd om te werken aan de "conditie" en de vakantiekilo's weer kwijt te raken.
Een trainingsmethode die zeker het overwegen waard is om uit te voeren en niet eens zo veel tijd in beslag neemt is de "High Intensity Interval Training" kortweg HIIT.
Kort door de bocht genomen moet je jezelf in korte tijd helemaal leeg fietsen, maar dan ook echt helemaal maximaal tot op de bodem.
Volgens de wetenschappers geef je hiermee dusdanig je spierweefsel op z'n donder dat je het spierweefsel in het reparatieproces, of te wel tijdens de rust na je HIIT, weer uiteindelijk sterker maakt onder invloed van een groeihormoon. Naast het sterker worden van de spieren is er tijdens dit reparatieproces veel zuurstof nodig en deze extra zuurstofconsumptie zorgt er voor dat je lichaam dus ook na de training meer energie verbruikt. Omdat dit in rust gebeurd zal dit via vetverbranding gebeuren en zul je dus (in rust) gaan afvallen.
Een voorbeeld van een HIIT is; een kleine 10 minuten warming-up (op de mountainbike, hometrainer of spinfiets) waarna je 20 tot 30 seconden zo hard als je kunt gaat fietsen. Hierna heb je 4 minuten actieve rust (rustig blijven fietsen). Dit herhaal je totaal zo'n 3 of 4x waarna je weer een kleine 10 minuten rustig uitfietst. Als je echt helemaal tot de bodem gaat en nog nooit eerder dit principe gebruikt hebt zul je merken dat je in het begin ook echt niet meer dan de 3-4 herhalingen zult kunnen maken. Meestal na een week of 2 kun je een herhaling erbij doen maar dit zul je vanzelf aan je lichaam gaan merken.
Als je in je opbouwperiode zit is 1-2x in de week mooi maar als je in een periode zit waarbij je wat meer wilt presteren kun je dit opvoeren naar 2 tot 3x in de week.
Denk wel om het volgende; de kunst van het trainen is veel variëren en als je lang het zelfde doet zal je minder progressie gaan merken. Probeer dus te variëren met de onderdelen zoals; snelheid, weerstand, rust tussen herhalingen en algehele rust.
Bedenk daarnaast nog dat je uiteraard gewoon kilometers zal moeten blijven maken maar door de HIIT zullen deze kilometers je op den duur wel gemakkelijker af gaan!

Veel plezier en succes!

Mocht meer informatie willen hebben over dit onderwerp kun je mailen naar
wilko@popcycle.nl 

maandag 8 juli 2013


Club PopCycle weekend Luxemburg, september 2013


Voor deze editie van het PopCycle weekend hebben we een speciaal programma voor onze clubleden in petto waarin een aantal andere activiteiten in zitten dan gebruikelijk.
Vrijdagavond begint dat al gelijk met 2 rondes van een footdown competitie waarbij er gestreden gaat worden om een heuse wisselbeker. Met deze competitie willen we een nieuwe traditie in het leven roepen die tijdens elk Club weekend weer plaats zal vinden en waarbij de wisselbeker weer opnieuw na een hete strijd gewonnen moet worden.
Het plan is dan om zaterdagochtend op tijd te beginnen aan een tocht van 36 km met 694 hoogte meters rond Berdorf. In de middag gaan we ons uitleven in een bikepark waar een hoop verschillende onderdelen in zitten om zo onze mountainbike skills naar een hoger niveau te kunnen brengen.
In de avond gaan we de laatste 2 rondes van de footdown competitie afwerken waarna de winnaar de PopCycle footdown wisselbeker in ontvangst mag nemen.
Zondagochtend vertrekken we voor een tocht van 23 km rond Echternach met 420 hoogte meters en na de lunch gaan we met de gene die wat langer willen blijven nog een paar rondjes racen en stunten op het bikepark.
Dit alles zal in de omgeving van Echternach, ook wel klein Zwitserland genoemd, plaats vinden en gaan we ons kamp opzetten op camping Officiel wat +/- 4 uur rijden is vanaf Beverwijk.
Op deze camping mogen we helaas geen fikkie steken maar is er wel gelegenheid om te BBQ-en op de zaterdagavond. Ook hoeven we weer geen tent mee te nemen en de tent zal deze keer meer dan genoeg ruimte bieden aan iedereen!

Wij hebben er zin in en mocht je geen mail hebben ontvangen maar wil je toch mee willen met dit uitje kun je ons via de website mailen.

Een goede vakantie en tot in september.

http://www.vitalmtb.com/videos/features/Super-Sessions-Footdown-Competition,20362/djschmitt,2252 

zondag 7 juli 2013


Night lights


We zijn op het moment heel druk met een aantal projecten en natuurlijk onze fiets tripjes, maar we hebben weer nieuwe lampen in ons assortiment die we je niet wilde onthouden. Mooie kwaliteit lampen die natuurlijk inclusief houders, accu en lader geleverd worden. We hebben de volgende types:
- 05 400lumen, kleine 2200mAh accu (3.7v), ideaal voor de gewone avond ritten
- 07 1000lumen, 8800mAh accu (3.7v), voor het zwaardere werk inclusief nacht MTB ritten
- 13 3000lumen, 6000mAh accu (7.4v), ......
Alle lampen kunnen op 100%, 50% en 10% ingesteld worden. De prijzen zijn 65, 85 en 155 euro respectievelijk. Binnenkort in de webshop, maar mail ons even als je niet kan wachten! 

vrijdag 8 februari 2013


Kickstarter project


Het is dan eindelijk zover: het Kickstarter project gaat van start!
Misschien heb je er al van gehoord maar zo niet dan hierbij een tipje van de sluier.

In het Kickstarter project gaan we een hele betaalbare MTB bouwen, maar met een super basis. Het is natuurlijk wel een PopCycle! We hebben een mooie basis versie, maar je kunt hem natuurlijk ook helemaal customizen. Om het je nog makkelijker te maken hebben we ook al een aantal upgrade kits bedacht, dus daar kun je ook uit kiezen.

Anders dan bij onze andere fietsen, hebben we deze fiets nog niet gebouwd. Sterker nog, we gaan pas bouwen bij een minimum aantal deelnemers. Dit doen we natuurlijk om jullie zoveel mogelijk waar voor de hard verdiende centjes te geven!

Daarnaast kun je ook nog actief deelnemen in het promoten van dit project, zodat het minimum aantal deelnemers gehaald kan worden. Dit wordt natuurlijk beloont en voor elke extra deelnemer die je weet te ronselen, krijg je van ons een upgrade kit naar keuze cadeau!

Maar genoeg verteld. De rest is te vinden op de website via onderstaande link. Daar staan de volledige specs, de upgrade kits en natuurlijk is er de mogelijkheid om je alvast aan te melden als je serieuze interesse hebt. Zo blijf je automatisch op de hoogte van de status van dit project en kun je je eigen Kickstarter al samenstellen.

We hopen je binnenkort te mogen verwelkomen! 

www.popcycle.nl/kickstarter/

donderdag 8 november 2012


Nieuw project bijna af


Een van onze laatste projecten is bijna af. Als een soort van sneakpreview hebben we een timelapse filmpje gemaakt van de opbouw, binnenkort kun je de de fotoshoot plaatjes en de volldige specs op de website vinden. 

http://www.youtube.com/watch?v=s9tKxIjl_3M

dinsdag 30 oktober 2012


PopCycle Webshop


Eindelijk, eindelijk, eindelijk! De webshop is eindelijk online. Het heeft even geduurd, maar eindelijk hebben we nu alles werkend. In de shop kun je nu een selectie van onze spullen vinden, dat zullen we de komende tijd steeds verder aanvullen. Op dit moment kun je er kennis maken met ons nieuwe kleding merk Fixgear.
In de toekomst zul je daar ook onze voorraad fietsen vinden, even als overjarige modellen en test fietsen. Veel shopping plezier!

PS: Wij rekenen geen verzendkosten in NL! 

www.popcycle.nl/webshop

zondag 21 oktober 2012


Speciale acties


De komende tijd zullen we een aantal speciale acties doen. De Spiker lamp was de eerste, maar we hebben er nog wel wat klaar staan! Hou de website, deze blog en als je kan onze Facebook pagina goed in de gaten. 

vrijdag 21 september 2012


De Cruiser bij ProStreet USA Cars


Vanaf vandaag is de BeachRacer in Cruiser trim te zien in de showroom van ProStreet USA Cars in Heemskerk. Het stoere en relaxte uiterlijk van de Cruiser past perfect bij de american musclecars en cruisers. Neem gerust een kijkje! 

www.prostreet.nl/

donderdag 6 september 2012


First Impressions: BeachRacer Plus


Ja ja, eindelijk issie klaar! Zojuist wat eerste impressie fotoos geschoten in de buurt. Hopelijk van het weekend de eerste bosrit maken, dan kunnen we ook de remmen en de fork even netjes afstellen. Inclusief pedalen weegt deze machine 12.9 kg, wat niet verkeerd is voor een 29'er met 2.4 banden, 100mm veerweg en Nuvinci naaf. De balans ligt natuurlijk wel wat anders (gewicht meer aan de achterkant) dus we zijn benieuwd naar het gedrag. 

www.facebook.com/PopCycleNL

woensdag 5 september 2012


Spinner voorvork voor de BeachRacer Plus


We zijn we terug van een heerlijke vakantie en zijn alweer aan het bouwen. Genoeg nieuwe projecten zijn er ook, maar daarover later meer. Zoals al eerder gemeld maken we op basis van de BeachRacer ook een volwaardige 29'er MTB en we hebben inmiddels het belangrijkste onderdeel binnen; de vork.
Het gaat hier om een Spinner Aeris 300. Zoals je op de foto kunt zien weegt de vork met volledige steerer 1760 gram, wat erg netjes is. De vork is luchtgeveerd, heeft een rebound instelling en remote lockout. De stanchions zijn 30mm om de boel licht te houden, maar voor een lichte XC is dat prima. Spinner zelf geeft aan dat de vork voor zowel XC als AM gebruikt kan worden!
Wij zullen het Spinner merk gaan voeren en zeker deze lichte 29'er vork met V-brake aansluitingen is heel interessant. De verkoop prijs zal 199 euro worden zonder remote lockout. Ons demo model is wit, maar hij is er ook in zwart!
Meer als de BeachRacer Plus klaar is! 

woensdag 1 augustus 2012


Komkommer tijd


Op dit moment zijn we allemaal op een welverdiende vakantie (dat vinden we zelf tenminste). We zijn natuurlijk bereikbaar via mail en telefoon, bestellingen kunnen echter wat langer duren.
We zijn op dit moment nieuwe trails aan het ontdekken in Frankrijk en Italie en zullen jullie zeker op de hoogte houden van onze bevindingen!

Mocht je zelf ook nog weg gaan, of al weg zijn, of lekker thuis blijven; een hele fijne vakantie en als je ook nog gaat biken; doe voorzichtig! 

donderdag 26 juli 2012


Swiss Bike Masters 2012


En we zijn weer terug en ik mag wel zeggen met succes. Van de 5 team leden hebben 2 de 105km volbracht en de andere 3 de 75km. Een knappe presetatie, zeker aangezien dit voor allen de eerste keer was. Zowel de Navigator als de Explorer in SBM trim hebben het prima gedaan. Binnenkort een volledig verslag en natuurlijk meer fotoos binnenkort op facebook. 

www.facebook.com/PopCycleNL

woensdag 18 juli 2012


Rotor Cranks


Het is vandaag rond gekomen; we gaan rijden met de Rotor 3D+ crank tijdens de Swiss Bike Masters! Zoals juliie misschien gelezen hebben een paar weken terug gaan we de SBM rijden met een Explorer en een Navigator. Beide moesten wat aangepast worden aan het berg parcours.
Voor de Explorer was dit redelijk eenvoudig, een Marvo voorderrailleur en shifter van microSHIFT en 3 bladen en spider voor de Middleburn crank en klaar! De Navigator was iets meer werk. Hiervoor hebben we gekozen om toch naar een conventionele derailleur setup te gaan. Het risico om de NuVinci naaf met zoveel koppel te belasten vonden we te hoog. De Navigator heeft nu Crank Brother AM wielen, een X9 schakel set en dus de 3D+ crank van Rotor met de ceramische BSA30 lagers! 

vrijdag 8 juni 2012


Masker tegen vliegen


Afgelopen dinsdag avond heb ik mijn trainingsrondje gereden met een masker. Ik weet, het heeft een behoorlijk hoog "Silence of the lambs" gehalte, maar ik was die vliegen en muggen in de polder zo zat, er moest een oplossing komen.
Ik moet zeggen dat ik niet ontevreden ben. Het is natuurlijk wel een beetje een hoogte stage, aangezien het masker natuurlijk meer weerstand met ademen geeft dan volledig vrij, maar ik heb mijn rondje toch bijna op gelijk tempo kunnen fietsen. Het Metro masker zit prima en is de goedkoopste. Het schijnt dat de Sportsta masker minder weerstand bied, wellicht dat ik die binnenkort ook nog probeer. Mocht dat bevallen, gaan we ze misschien in het assortiment opnemen.
Voor de stadsfietser (fixed) zijn ze zeker geschikt, ze filteren ook uitlaatgassen en roetdeeltjes. 

www.respro.com

woensdag 30 mei 2012


Limburgs mooiste


Hoewel we nog een beetje aan het bijkomen zijn van ons Ardennen weekend, staat het volgende evenement al weer voor de deur; Limburgs mooiste. We zullen hier deelnemen met zowel de Explorer als de Navigator, die al deels in racetrim zijn voor de Swiss Bike Masters. Het zal weer een fantastisch weekend worden, nu hopen dat het een beetje mooi weer blijft! 

www.limburgsmooiste.nl/toertochten/mtb/

zondag 13 mei 2012


MicroSHIFT MTB schakelgroep


We rijden nu al een tijdje met MicroSHIFT schakelcomponenten en we zijn erg tevreden over de kwaliteit. Toch vinden we de derailleurwieltjes lagers een beetje aan de goedkope kant. We zullen daarom dus vanaf nu de derailleurs standaard voorzien van Tacx T4065 wieltjes met keramische lagers. 

maandag 30 april 2012


PopCycle Ardennen weekend 3de editie


We zijn al weer aan voorbereiden voor ons traditionele uitje naar de Ardennen; het PopCycle Ardennen weekend. Met redelijk grote groep van 10-15 man gaan we volgende weekend naar La Roche, voor een paar dagen prachtig mountainbiken en natuurlijk veel gezelligheid! 

zondag 22 april 2012


FAQ pagina


Omdat we regelmatig vragen krijgen over wie we zijn en details over onze fietsen en de levering, hebben we een FAQ pagina gemaakt. We hopen dat dit antwoord geeft op de meeste vragen, maar wil je nog wat anders weten, neem dan gerust kontakt met ons op! 

donderdag 12 april 2012


Website perikelen


Zoals je misschien gemerkt hebt is de website een paar dagen niet bereikbaar geweest. Ook hebben wij in deze tijd geen mail ontvangen. Helaas is de server van de website (inclusief de backup server!) gehacked. We zijn nu alles aan het terug zetten, maar een aantal zaken uit de databases moeten opnieuw worden aangemaakt, dus het is mogelijk dat nog niet alles werkt. Onze excuses hiervoor, we proberen alles zo spoedig mogelijk in orde te krijgen! 

donderdag 12 april 2012


Scapin Bikes


Hoewel we nog niet klaar zijn met de website, willen we toch alvast aan jullie laten weten dat we onze eigen lijn gaan aanvullen met de prachtige fietsen van het Italiaanse Scapin! We hebben vorig jaar al met ze kennis gemaakt op de Eurobike in Friedrichshaven, waar we zeer onder de indruk waren van zowel de fietsen als de gehele verzorging van de stand. Het oog voor detail komt overal in terug en dat past erg goed bij onze eigen filosofie, vinden wij.
Er is een ruime keuze in zowel MTB's als racefietsen (en zelfs een singlespeed) welke in vele afmontages en zelfs kleuren te verkrijgen zijn. We hebben nog niets op voorraad maar veel fietsen kunnen snel geleverd worden. In onderstaande link kun je onze fietsen prijslijst vinden. Hierin staat zowel onze eigen lijn, als de meeste fietsen van Scapin. De nieuwe 29'ers staan er nog niet bij, dat komt binnenkort, maar zo heb je in ieder geval vast een idee. Ook zullen we op onze site een paar modellen uitlichten. 

donderdag 12 april 2012


Mucky Nutz Butt Fender 1.0


De eerste exemplaren van de nieuwe Mucky Nutz Butt Fender zijn binnen! Je kunt dus nu niet alleen je gezicht schoon houden van koeienvlaaien ( en niet te vergeten de stanchions van je fork) met de Bender Fender, maar ook je kont en rug veel droger met de Butt Fender. Passend op bijna alle zadels met normale rails. Bij PopCycle nu voor 8.90 euro. 

donderdag 12 april 2012


Geld, trent of advies?


Afgelopen zondag was ik op mijn oude Scott singlespeed een rondje aan het doen op het parcour van Schoorl en misschien wel meer dan anders viel mij op hoeveel 6", full suspension, full carbon, AM-style fietsen er wel niet werden afgeladen. Daarbij kwam eigenlijk de vraag bij mij op wat de verandering van keuze van de gemiddelde MTB'er teweeg heeeft gebracht. Is het misschien gewoon een trent, zeg maar mode, zoals al langer bestaat bij racefietsen, waarbij het nieuwste van het nieuwste bij je life-style hoort? Is misschien geld en technologie altijd de bepalende of beperkende factor geweest en nu niet meer? Of is het het advies (of het gebrek er aan...) bij de fietsenverkoper? Persoonlijk heb ik niet het gevoel dat het de rijvaardigheden of het plezier van de mensen veel ten goede komt. 

donderdag 12 april 2012


BeachRacer +


Het strandrace seizoen is weer voorbij, het word weer lente en dus we gaan de bossen, polder, duinen of zelfs de bergen weer in! Daarom zullen onze BeachRacers in een nieuw jasje gestoken worden: de BeachRacer Plus! Natuurlijk weer met special parts, dus daar moeten we nog even op wachten. Binnenkort meer! 

donderdag 12 april 2012


Philcentric


Zowel in de Lagom SS als in de Navigator gebruiken we een EBB om de kettingspanning te regelen. We gebruikte daarvoor de EBB van Forward Components uit Canada. Helaas hebben zij het niet gered en bestaat het bedrijf niet meer.
Gelukkig heeft Phil Wood inmiddels ook een EBB uitgebracht; de Philcentric. Deze hebben we zojuist op onze Navigator demo bike gemonteerd en zullen hem uitgebreid testen. De installatie ging in ieder geval met de legendarisch Phil Wood kwaliteit.
Voor het monteren heb je speciaal gereedschap nodig wat wij nu hebben, dus mocht je ook een Philcentric willen gebruiken, dan kun je altijd bij ons terecht, zowel voor de EBB zelf, als de montage. 

donderdag 12 april 2012


Explorer getest!


Zoals we vorige week al gemeld hadden, is de Explorer dit weekend tijdens de Specialized tourtocht in Gulpen getest. Frank Nak van het IPS Technology team heeft de 70km met de Explorer gereden en daarmee een aardig goede indruk van de fiets gekregen. Het volledige verslag kun je lezen op de site van "House of Cycling", maar we zijn erg trots dat een fiets uit onze eerste serie een 8 uit 10 scoort!!
Frank heeft ons voorzien van veel waardevolle feedback welke wij zeker zullen gebruiken om de volgende ontwerpen weer beter te maken. 

www.houseofcycling.nl/house-of-cycling-academy/

donderdag 12 april 2012


Specialized MTB Tourtocht Gulpen


Als alles goed gaat zal dit jaar de Explorer meerijden in de 70km toertocht van Gulpen. Een prachtige rit met 1350 hoogtemeters. Jammer genoeg zullen we er zelf niet bij zijn. Een verslag zal zeker volgen! 

www.mtbtourtochtgulpen.nl/

donderdag 12 april 2012


Showers Pass


We zijn erg trots dat we de eerste zullen zijn op het vaste land van Europa die de produkten van Showers Pass gaan voeren! Prachtige producten uit Oregon, waaronder de VelEau hydratatie lijn, maar natuurlijk ook de prachtige kleding zoals de Portland Jacket. Binnenkort meer over wat we hier op voorraad zullen hebben, maar alles kan natuurlijk besteld worden. Gewoon even een mailtje of een belletje en alles komt goed. 

www.showerspass.com

donderdag 12 april 2012


DtD 2012


Zondag is het weer zover: de Dijk tot Dijk race! Natuurlijk zullen wij ook weer meedoen, dit jaar op een van onze eigen BeachRacers. De weersverwachtingen zien er goed uit, dus daar kan het niet aan liggen. Wellicht tot ziens in Huisduinen! 

donderdag 12 april 2012


10 things I have learned about Mountainbiking


Er is bijna een oneindig aantal mooie filmpjes over mountainbiken te vinden op internet. Ik zal er ook zeker geen gewoonte van maken deze hier te gaan posten, maar deze kon ik jullie gewoon niet onthouden, wellicht omdat de boodschap zo herkenbaar is. 

www.youtube.com/watch?v=kulKdJaqYwo#!

donderdag 12 april 2012


Swiss Bike Masters 2012


Dit jaar zullen we met een klein team aan de Swiss Bike Masters gaan deelnemen. Hiervoor zullen we zowel de Explorer als de Navigator gaan inzetten, waarbij we nog wel wat veranderingen aan de gearing zullen aanbrengen, maar de bikes zullen grotendeels gelijk blijven. We houden jullie op de hoogte! 

www.eurobike.ch

donderdag 12 april 2012


Bender Fenders


Zoals je misschien al in de nieuwsfeed had gelezen zijn we nu ook dealer van Mucky Nutz spullen. We hebben persoonlijk de Bender Fender uitgeprobeerd en naast dat het je gezicht schoon houd, blijven ook je stantions van je vork veel schoner. Dat vergroot toch mooi de levensduur van je afdichtrubbers!
We hebben de 2.1 versie nu in voorraad in zwart en wit en kost €9.90. Verzenden kan natuurlijk ook voor 1 euro. 

www.muckynutz.com

donderdag 12 april 2012


Eindelijk!!!, de PopCycle blog


Eindelijk is er dan de PopCycle blog. Na een jaar van kontakten leggen met leveranciers, maar natuurlijk ontwerpen en bouwen van onze fietsen gaan we nu werken aan de website.

Goed kontakt met onze klanten vinden we erg belangrijk, vandaar deze blog pagina als eerste. Hier zullen we jullie op de hoogte houden van wat we aan het doen zijn en de laatste nieuwtjes!

Natuurlijk zijn we ook bezig met nieuwe projecten, maar daarover later meer. We zitten nog boordevol ideeen, dus hou ons in de gaten!
Heb je nog suggesties of ander commentaar, stuur ons gerust een mailtje.